W 2021 roku Instytut Biznesu podjął decyzję, ze względu na liczne postulaty przedsiębiorców, o wystawianiu Certyfikatów Jakości. Celem jest wyróżnianie produktów i usług, o sprawdzonej jakości, ciekawych rozwiązań, w różnych branżach i dziedzinach gospodarki, a także podkreślenie ich zalet i wyjątkowości.
Obecnie wydaje się, że znakomita większość ofert charakteryzuje się porównywalną jakością i że ple rywalizacji przeniosło się na obszary cenowe lub bardziej wyrafinowane, takie jak marketing narracyjny. Okazuje się jednak, że jakość ma swoją cenę, a chęć jej obniżania w walce konkurencyjnej sprawia, że oferty tyko pozornie są tej samej jakości.
Różnice w jakości odkrywają klienci, po podjęciu decyzji zakupowej, dotyczą one innego składu produkty, czasu jego żywotności, norm wytrzymałościowych. To sprawia, w praktyce, że produkty naprawdę wysokiej jakości, spełniające właściwe kryteria, wymagające większych nakładów, przegrywają w walce cenowej. Klienci, aby rozpoznawać uzasadnione wyższe ceny potrzebują niezależnej i obiektywnej Informacji. Taką wiadomość dla nich może przekazać Certyfikat Jakości Instytutu Biznesu.
O przyznawaniu Certyfikatów Jakości decyduje Komitet Certyfikatów Jakości, powoływany przez Instytut Biznesu. Zadaniem Komitet Certyfikatów Jakości jest czuwanie nad prawidłowym przebiegiem procesu przyznawania certyfikatów jakości. O Certyfikat Jakości mogą się ubiegać podmioty, które zgłoszą produkty lub usługi o wysokim poziomie jakości, nowoczesne, innowacyjne, spełniające wysokie parametry i w przesłanym wniosku w należyty i wiarygodny sposób to uzasadnią.