Instytutu Staszica sprzeciwia się kolejnej nadregulacji

 

 

Posłowie Partii Republikańskiej wnieśli, 9 lutego 2023 r., do Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej, autorski projekt nowelizacji ustawy o zdrowiu publicznym. Zawiera on przepisy zakazujące sprzedaży osobom przed 18. rokiem życia napojów energetyzujących, które mają też zostać wycofane z asortymentu sklepików szkolnych. Ponad to zakazana ma być reklama „energetyków” w telewizji od 6.00 do 22.00.

 

Eksperci zgadzają się, że nadużywanie przez dzieci i młodzież napojów energetyzujących, zawierających substancje pobudzające takie, jak tauryna i kofeina, jest poważnym tematem. Dyskusyjne się okazuje jak należy reagować na tę ofertę handlową?

 

Instytut Staszica, wielokrotnie wykazywał, w swoich analizach, że nadregulacja jest poważnym problemem polskiego ustawodawstwa. Restrykcyjne przepisy uderzają w przedsiębiorców, ale nie rozwiązują problemów społecznych. Tak było m.in.: z kolejnymi ograniczeniami, narzuconymi na legalnie działające instytucje pożyczkowe, tak jest w przypadku utrzymywanej regulacji alkoholowej, zgodnie z którą alkohol w Polsce dzieli się na rzekomo bardziej i rzekomo mniej szkodliwy.

 

Zdaniem ekspertów Instytutu Staszica: „Pomysł zakazania sprzedaży napojów energetycznych osobom poniżej 18. roku życia jest klasycznym przykładem nadregulacji – próby rozwiązania problemu ustawą, choć skuteczną receptą byłyby tu edukacja i kampanie świadomościowe.”

 

W ocenie ekspertów Instytutu Staszica, wątpliwości budzi sam fakt wybiórczego podejścia do zagadnienia nadmiernego używania substancji pobudzających przez młodzież. Ograniczenia będą  dotyczyć obrotu napojami energetyzującymi. „Uchwalenie nowelizacji ustawy o zdrowiu publicznym, w proponowanym brzmieniu doprowadziłoby do kuriozalnej sytuacji, w której szesnastolatek nie mógłby kupić napoju energetyzującego, ale bez przeszkód zamówi mocną kawę i nabędzie suplement diety, zawierający pobudzające substancje. W puszce napoju energetyzującego znajduje się mniejsza zawartość kofeiny, niż w filiżance espresso.”

 

Instytut Staszica postuluje, aby zamiast działań restrykcyjnych, skoncentrować się na zaangażowaniu branży do podjęcia ogólnopolskiej kampanii, skierowanej do wszystkich konsumentów, uświadamiającej zagrożenia i konsekwencje związane z nadużywaniem substancji pobudzających, zawartych w napojach; przeanalizować kwestię zasadności, skuteczności i form regulacji reklamy napojów zawierających kofeinę i taurynę, oraz limitach substancji pobudzających, zawartych w tego rodzaju napojach (kofeiny i tauryny).

 

Instytut Biznesu, gospodarka, /dec/ 6.03.2023